Een Frisse Kijk op Logopedie: Reflecties van Onze FloorPlay Cursus

Bij Pimpel & Mees geloven we er sterk in dat leren het beste gebeurt wanneer er plezier en verbinding is. Het is dan ook geweldig om te horen dat dit tijdens onze recente FloorPlay cursus ook echt zo ervaren is door de deelnemende logopedisten. Hun reflecties zijn niet alleen hartverwarmend, maar laten ook zien welke praktische veranderingen zij enthousiast willen doorvoeren in hun werk.

Een van de logopedisten vertelde over een moment van inzicht: “Ik zie vaak ouders die hun kind steeds meer informatie proberen bij te brengen, als het ware pushen om te leren. Maar wat mij tijdens deze cursus opviel, is de kracht van plezier. Als een kind écht plezier heeft, leert het als vanzelf. Dat is iets wat ik zeker ga meenemen in mijn eigen sessies.”

Het is bijzonder om te zien hoeveel er bereikt kan worden door de balans te vinden tussen gestructureerd leren en spelenderwijs ontdekken. Veel logopedisten gaven aan dat hun begrip van mijlpalen in de ontwikkeling is verdiept. Door goed af te stemmen op het niveau van het kind, voelen zij zich zekerder in het kiezen van de juiste activiteiten en het aanpassen van hun aanpak. Zoals een van hen reflecteerde: “Ik heb geleerd om eerst goed te kijken op welk niveau een kind zit. Op die manier weet ik welke activiteiten ik kan inzetten, en voorkom ik dat ik te hoog inzet. Nu zit er standaard een potje bellenblaas in mijn tas!”

Een andere waardevolle les uit de cursus is het belang van het opbouwen van sterke relaties—zowel met de kinderen als met hun ouders. Logopedisten hebben ontdekt hoe belangrijk het is om via spel een goede band op te bouwen, wat een positieve basis legt voor het behalen van spraak- en communicatiedoelen. Eén logopedist merkte op hoe deze verschuiving ook haar relatie met de gezinnen waarmee ze werkt, heeft versterkt: “De cursus heeft me eraan herinnerd om ouders ook de kleine stappen in de groei van hun kind te laten zien. Het gaat niet alleen om de grote sprongen, maar ook om de dagelijkse kleine overwinningen.”

Het plezier van spelen in de therapie heeft niet alleen effect op de kinderen, maar ook op de logopedisten zelf. Meerdere deelnemers gaven aan dat zij opnieuw energie en plezier in hun werk hebben gevonden. “Ik heb als volwassene het plezier in samen spelen herontdekt, en dat heeft me echt een positieve boost gegeven. De kinderen voelen dat ook—het verandert de hele dynamiek in de sessies,” vertelde een deelnemer.

Ook waardeerden de logopedisten de nieuwe tools die FloorPlay biedt om ouders meer te betrekken. Een deelnemer benadrukte: “Ouders hoeven echt niet elke week naar de praktijk te komen om resultaten te zien. Door video-opnames te gebruiken, kan ik ouders begeleiden om thuis leuke en leerzame momenten met hun kind te creëren. Het geeft me nieuwe energie om ouders op deze manier plezier te laten ervaren in hun contact met hun kind.”

Deze enthousiaste feedback bevestigt wat we bij Pimpel & Mees altijd hopen—dat FloorPlay niet zomaar een methode is, maar een manier om nieuwe mogelijkheden te openen voor groei, verbinding en leren. We zijn dan ook ontzettend blij dat zoveel logopedisten staan te popelen om het geleerde in de praktijk te brengen.

Met elke gedeelde reflectie zijn we nog meer overtuigd dat de reis van leren door spelen er een is die we samen moeten blijven voortzetten.

Deel dit bericht
Scroll naar boven