Over Pimpel & Mees

ONS VERHAAL

Waarom we Pimpel & Mees zijn begonnen

In de logopediepraktijk komen we vaak kinderen tegen bij wie de ontwikkeling anders verloopt. Kinderen die zich moeilijk openen, weinig contact maken of niet reageren zoals je zou verwachten. Misschien herken je het: je hebt alle logopedische kennis in huis, maar je loopt toch vast.

Wij — Wies van der Veen en Cynthia van der Spaa — liepen daar zelf ook tegenaan. En we ontdekten dat het niet alleen ging om technieken of methodes, maar om iets fundamentelers: de relatie.

Toen Wies FloorPlay leerde kennen via de opleiding bij RINO, vielen er veel puzzelstukjes op hun plek. Het raakte ons zó, dat we besloten dit verder te brengen. Zo ontstond Pimpel & Mees: een plek waar we onze ervaring en kennis delen met collega-logopedisten die ook op zoek zijn naar meer verdieping in hun werk.

Over Wies

Ik ben Wies van der Veen en werk al ruim 30 jaar als logopedist in Rotterdam. In mijn werk richt ik me op kinderen met spraak- en taalproblemen, en vaak ook op kinderen die moeite hebben met prikkelverwerking of sociaal-emotionele afstemming.

Ondanks alle ervaring merkte ik dat ik soms iets miste. FloorPlay gaf me een nieuwe manier van kijken: minder gericht op wat een kind ‘moet kunnen’, en meer op hoe we elkaar echt kunnen ontmoeten.

Over Cynthia

Ik ben Cynthia van der Spaa, logopedist en orthopedagoog. In de jaren ’90 begon mijn zoektocht naar verdieping, die me langs mooie paden heeft geleid — van de behandelkamer tot het lesgeven aan toekomstige logopedisten aan de Hogeschool Rotterdam.

Persoonlijke ontwikkeling speelt een grote rol in mijn leven, en dat zie je terug in hoe ik werk. FloorPlay sluit hier prachtig op aan: het draait om contact, afstemmen en aanwezig zijn bij wat er is.

Samen verder

Met Pimpel & Mees willen we een beweging op gang brengen. Niet groots en meeslepend — maar klein, betrokken en betekenisvol.

We geven trainingen waarin je leert werken met FloorPlay én met ouders. Geen kant-en-klare antwoorden, maar ruimte om samen te ontdekken wat werkt in jouw praktijk.

Je bent van harte welkom.

P&M standpunten

Onze Missie en Visie

Missie

We willen logopedisten inspireren om niet alleen te kijken naar wat een kind nog niet kan, maar vooral naar wie het kind is — en wat er al wél lukt. Door te werken vanuit verbinding en vertrouwen ontstaat ruimte voor ontwikkeling, op een manier die past bij het kind én zijn omgeving.

Met onze cursussen geven we logopedisten praktische handvatten én nieuwe perspectieven, zodat ze met meer rust, plezier en diepgang hun werk kunnen doen.

Visie

Wij geloven dat echte verandering begint bij contact. Wanneer je als professional vertragen durft toe te laten, kun je afgestemd werken — met het kind, de ouder én jezelf.

In plaats van harder je best doen, gaat het bij FloorPlay juist over afstemmen, volgen, meebewegen. En dát vraagt om bewustzijn, reflectie en vertrouwen in het proces.

Die manier van werken willen we graag verder brengen, samen met collega’s die willen blijven leren én durven loslaten.resultaten, maar ook tot een sterkere relatie tussen ouder en kind.

P&M Team

Ontdek hoe jij als logopedist het verschil kunt maken!

Wies van der Veen

Praktijkeigenaar, logopedist, trainer en coach.

Cynthia van der Spaa

Praktijkhouder, logopedist,
docent en trainer

Wies van der Veen

Praktijkeigenaar, logopedist, trainer en coach.

Igrid Duim

Trainer & docent

Ingrid Duim is een logopedist met een passie voor het begeleiden van kinderen en jong-volwassenen op hun weg naar betere communicatie. Sinds haar afstuderen aan de Hogeschool Rotterdam in 2004 en het overnemen van haar eigen praktijk in 2005, heeft Ingrid haar expertise verder ontwikkeld. Haar praktijk is inmiddels uitgegroeid tot een middelgrote praktijk die zich focust op de behandeling van jonge kinderen. Ingrid zich richt daarbinnen op de behandeling van kinderen met schisis, articulatiestoornissen en afwijkende mondgewoonten – onderwerpen waar zij zich met toewijding in heeft verdiept.

Ingrid staat bekend om haar no-nonsense, praktische aanpak. Ze is to-the-point en richt zich op wat echt belangrijk is: het welzijn en de vooruitgang van haar cliënten. Het geeft haar veel voldoening om kinderen met deze uitdagingen te begeleiden en hen te helpen groeien in hun communicatieve vaardigheden.

Naast haar werk in de praktijk is Ingrid sinds 2006 verbonden aan de Hogeschool Rotterdam als docent. Het opleiden van toekomstige logopedisten houdt haar niet alleen scherp, maar stelt haar ook in staat om steeds bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied.

In haar vrije tijd vindt Ingrid rust en plezier in koken en bakken. Deze creatieve bezigheid deelt ze graag met de mensen van wie ze houdt, wat haar helpt om balans te vinden tussen werk en ontspanning.

Joost Focke

Logopedist en coach.

Cynthia van der Spaa

Praktijkhouder, logopedist,
docent en trainer

Tom van Kats, alias Toon Peters

Trainer, docent & coach

Met zijn 49 jaar heeft Tom van Kats, beter bekend als Toon Peters, een nuchtere kijk op het leven ontwikkeld die stevig geworteld is in zijn achtergrond als boerenzoon. “Met beide benen in de klei” is voor hem geen gezegde, maar een manier van leven. Zijn opvoeding heeft hem geleerd wat het betekent om met een gezonde dosis realisme en doorzettingsvermogen uitdagingen aan te gaan.

Tom gelooft dat innerlijke kracht de sleutel is tot persoonlijke groei en succes. Als iemand die de “universiteit van het leven” heeft doorlopen, weet hij dat de meest waardevolle lessen niet altijd uit boeken komen, maar uit ervaring.

Naast zijn werk als docent in het hoger beroepsonderwijs is Tom een gecertificeerd NLP-coach. Hij inspireert anderen door zijn praktijkgerichte aanpak en helpt zijn studenten en coachees om hun eigen kracht te ontdekken en te benutten.

Met Tom als trainer krijg je een open, eerlijke en betrokken begeleider die je op een nuchtere en daadkrachtige manier vooruit helpt.

Arina Hofman

Logopedist

Groeien als logopedist én als mens

In contact ontstaat ontwikkeling

Scroll naar boven